Revontulien kuvaaminen ja käsittely
Revontulien kuvaaminen ja käsittely
Minulta kysyttiin neuvoa revontulikuvien käsittelyyn.
Ensin ihan muutaman sana revontulien kuvaamisesta. Ensinnäkin kannattaa liittyä vaikka Facebookin Revontulikyttääjiin, jossa revontulikaudella (eli silloin kun taivas on riittävän pimeä, että revontulet näkyvät) melkein jokaiselle päivälle on ketju, jossa seurataan revontulien aktiivisuutta. Voit myös tutkia aktiivisuutta itse esim Aurora Forecastin sivuilta tai Auroras Now-sivustolta. Sivustoilta voit myös tilata revontulihälytyksen sähköpostiin.
Revontulien kuvaamiseen tarvitset mielellään kameran, joka kestää melko hyvin kohinaa, mutta periaatteessa millä vain kameralla pitäisi onnistua. Objektiivin olisi hyvä olla mahdollisimman laajakulmainen, varsinkin jos revotulet ovat voimakkaita ja nousevat korkealle horisontista. Minun kuvani on kuvattu Nikonin 14-24 mm f/2.8 objektiivilla, joka on mahtava juuri yökuvaukseen.
Lisäksi tarvitset jalustan, koska valotusajat ovat yleensä useita sekunteja joten kameran pitää pysyä paikoillaan koko valotuksen ajan.
Tässä näkyy säädöt joita kuvaan on tehty. Eli värilampötilaa on vähän tiputettu, samoin vähän Tintiä vihreään päin. Horisontti on korjattu suoraan ja kuvaa vähän rajattu.
Exposurea, kontrastia ja Shadowseja nostettu, Highlightseja laskettu. Sitten vielä Clarityä ja Vibrancea vähän ylös.
Tässä kuvassa on HSL-paneelissa nostettu vähän vihreä värin saturaatiota.
Tässä kuva suoraan kamerasta. Kuva on laajakulmalla kuvttujen kuvien tapaan aika paljon vääristynyt, lisäksi siinä on sähköjohtoja ja muuta asiaan kuulumatonta, joten tämä kuva päätyi Lightroom-käsittelyn jälkeen vielä Photoshopiin.
Tässäkin näkyy, että värilämpötilaa on vähän laskettu ja punaista Tintiä nostettu. Nämä ovat kuitenkin ihan makuasioita, eikä mitään yhtä oikeaa tapaa käsitellä ole. Tässä ei ole Exposurea nostettu, mutta kontrastia on hieman lisätty, Highlightseja pudotettu mutta Whiteseja nostettu.
HSL-paneelissa vihreiden sävyä on vähän lämmitetty, mutta saturaatioon eikä valoisuuteen ole tehty muutoksia.
Tässä näkyy vielä terävöitys, kohinaa ei ole tarvinnut poistaa. Kuvassa olevat valkoiset reunat johtuvat perspektiivinkorjauksesta, joka on tehty Transform-paneelissa, Guided-työkalulla.
Tämän jälkeen kuva on viety Photohopiin, ja poistettu sähkölangat ja korjailtu etualan värejä vielä paikallisilla korjailuilla.
Joten tästä näemme, että yhtä ainoaa tapaa käsitellä revontulikuvia ei ole, vaan kuvaa pitää aina katsoa tarkkaan ja miettiä, mitä juuri tälle kuvalle voisi tehdä, että saisi sitä mahdollisimman hyvän.
Mikäli sinulla herää kysymyksiä tai ajatuksia tämän kirjoituksen johdosta, käy kommentoimassa
Vinkkejä kuvaukseen - Photography by Johanna
johannavauphotography
Kommentit
Lähetä kommentti