Värien hallinta, muutama asia jotka on harrastajankin hyvä tietää

Värienhallinta, väriavaruus, värimalli, väriprofiili...

Kamalan vaikean kuuloisia asioita, ja kieltämättä kyseessä onkin varsinainen viidakko. Kaikki tämä vain siksi, että erilaisissa vehkeissä, kuten digikameroissa, näytöissä, printtereissä ja skannereissa voitaisiin keskustella yhteisillä sävelillä siitä, miten eri värit esitetään.

Ongelmaa lisää se, että jokainen ihminen aistii värit eri tavalla, lisäksi tulostaminen ja tietokoneen näyttö käsittelevät värejä täysin eri tavoin. Myös näyttöjä ja selaimia on hyvin erilaisia, eri tavalla säädettyjä, profiloituja ja profiloimattomia, joten on aivan mahdoton tietää, miltä huolella säätämäsi kuva näyttää jonkun muun tietokoneella tai tabletilla.


By The original uploader was Cpesacreta at English Wikipedia - Transferred from en.wikipedia to Commons by aboalbiss., CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8359333

Jos kuitenkin haluat yrittää varmistua että kuvasi näkyvät suunnilleen niin kun olit ajatellut niiden näkyvän, on hyvä tietää muutama juttu värienhallinnasta.

Mikäli kuviasi katsotaan vain näytöltä ja jos et vaikka sattuisi omistamaan huippuhyvin värejä toistavaa näyttöä, on turvallisinta kuvata ja käsitellä kuvat sRGB-muodossa. Silloin kuvat ovat aina samassa väriavaruudessa, eikä katastrofeja tapahdu, jos väritila unohtuu vaihtaa.

Mikäli kuitenkin näyttösi toistaa värit hyvin, ja tulostat kuviasi, tarjoaa AdobeRGB noin 35% laajemmat värit kuin sRGB. Värit ovat syvempiä ja täyteläisempiä. Perusnäytöllä et kuitenkaan tätä eroa huomaa, koska suurin osa näytöistä ei edes toista koko sRGB-värialuetta.

Tässä pikaisesti esitettynä oma värinhallintakuvioni,  kertokaa onko teillä muunlaisia systeemejä käytössä.
Kamerassa minulla on siis valittuna AdobeRGB, ja tuon kuvat kamerasta Lightroomilla. LR käsittelee kuvia ProphotoRGB-profiilissa, mutta sillä ei ole paljonkaan merkitystä, koska RAW-kuvalla ei varsinaisesti ole profiilia. Export-vaiheeseen olen tehnyt Presettejä, riippuen mihin tarkoitukseen kuvat ovat menossa.
Nettikäyttöön tarkoitetut kuvat kannattaa Exportata sRBG-muodossa, koska sitä osaa lukea kaikki nettiselaimet.
Tulostusta varten kannattaa kysyä tulostuspaikasta missä väriavaruudessa haluavat kuvat. Monet tulostimet ja osa nettiselaimistakin tukee  jo AdobeRGBtä. 
Kun viet kuvat Lightroomista Photoshopiin, olisi hyvä säilyttää mahdollisimman laaja väriavaruus sielläkin, mutta mikäli olet kuvannut sRGBssä, laita myös Photoshopiin työskentelytilaksi sRGB.
Itse olen laittanut Lightroomin kääntämään kuvat valmiiksi AdobeRGB-muotoon, kun vien ne Photoshopiin, tämä ei ehkä ole se suositelluin tapa, mutta vähentää muistamista ja säästää yhden työvaiheen.
Jos olet vienyt kuvan PSiin AdobeRGB-muodossa ja haluat sieltä valmiiksi nettiin sopivan version, valitse Edit-Convert to Profile ja sieltä voit valita tallennusmuodoksi sRGB.

Aiheeseen liittyy vielä läheisesti näytön kalibrointi, joka auttaa näyttöä näyttämään värit niin lähelle "todellista" kuin se on kyseiselle näytölle mahdollista. Lisäksi kalibrointilaite tekee näytölle profiilin. Tähän tarkoitukseen on tarjolla erilaisia välineitä, mm. Spyder tai X-rite, jotka molemmat tarjoavat helppokäyttöisiä, joskaan eivät täysin luotettavia laitteita. Hyvä suomenkielinen artikkeli aiheesta Pelivaran sivuilla.

Ja että asia ei olisi liian helppo on tulostuksen hallinta vielä oma prosessinsa. Jokaiselle tulostimelle ja paperille on olemassa oma ICC-profiilinsa. Nämä profiilit ovat yleensä ladattavissa esim. paperin valmistajan nettisivuilta, ja mikäli haluaa omalla tulostimellaan varmistaa, että tuloste vastaa mahdollisimman hyvin sitä, mikä oli tarkoitus, on syytä käyttää näitä profiileja.



 Fstoppersissa vähän lisää värinhallinnasta, ja paljon lisää tietoa Cambridge in Colourissa.


Mikäli sinulla herää kysymyksiä tai ajatuksia tämän kirjoituksen johdosta, käy kommentoimassa
 Vinkkejä kuvaukseen - Photography by Johanna
johannavauphotography





Kommentit

Suositut tekstit